Matcht je 'stem' wel met 
de bedrijfsidentiteit?

Matcht je 'stem' wel met 
de bedrijfsidentiteit?

Heb je er wel eens eens over nagedacht hoe je bedrijf overkomt bij je klanten? Dragen werknemers de identiteit van je bedrijf uit? Straalt de communicatie via je website en social media wel echt uit wie je bent en wat je doet?

Online heeft elke actie die je maakt invloed op ‘hoe je klinkt’. De woorden en de visuele elementen die je gebruikt op je website maar ook de manier waarop je reageert op social media . Allemaal onderdelen die ervoor zorgen dat jij een geheel eigen identiteit en stem ontwikkelt. Maar matcht de ‘tone of voice’ van je online uitingen eigenlijk wel met het beeld wat klanten bij jouw organisatie hebben? 

De essentie van een eigen stem

Aan de hand van de stem van een onbekende kun je veel opmaken. Het accent verteld vaak waar diegene vandaan komt, de klank vertelt je meer over het karakter en de combinatie van snelheid en volume zegt iets over de gemoedstoestand. Een eigen stem hebben is dus belangrijk.

Ook voor organisaties is het belangrijk om een eigen stem te ontwikkelen. Dit is namelijk de manier om je identiteit te tonen aan zowel medewerkers als de buitenwereld. Je onderscheidt je van de massa en men kan zich beter met je identificeren.

Kernwaarden vormen de basis

Voordat je aan de slag gaat met uitingen op je website, begin je met het bepalen van de kernwaarden van je bedrijf. Want of je nu zelf de communicatie van je onderneming regelt of het uitbesteedt: de kernwaarden vormen altijd de basis. Als bedrijf wil je namelijk dat ‘wie jij bent’ overeenkomt met ‘wat je uitstraalt’, zowel online als offline. Oftewel, je wilt dat je online aanwezigheid in lijn is met je identiteit. Heb je dit voor jouw organisatie nog niet duidelijk uitgewerkt? Deze vragen helpen je hier wellicht bij: 

  • Wat heeft ons als bedrijf gevormd?
  • Wat onderscheidt ons van de concurrentie?
  • Hoe omschrijven en zien klanten ons?
  • Hoe omschrijven werknemers ons bedrijf? 
  • Dragen medewerkers de identiteit actief uit en krijgen ze hier voldoende mogelijkheden voor?

De antwoorden op deze vragen fungeren als kernwaarden. Kies je ervoor om je identiteit tot in de details uit te werken? Dan is het aan te raden om deze kernwaarden te (laten) vertalen naar een daadwerkelijk verhaal: een bedrijfsverhaal waarmee je de identiteit daadwerkelijk tot leven wekt.

Energie steken in een sterke bedrijfsidentiteit zodat je energie kan besparen op je marketing budget”.

Wij helpen je graag om je eigen ‘stem’ te (her)ontdekken, vast te leggen en met positieve energie uit te dragen! Hoe duidelijker je de identiteit uitstraalt, des te minder energie het kost om deze over te brengen naar je doelgroep en dat bespaart weer op je marketingbudget! Kom eens langs voor een bak koffie!

Hoe we dit doen?

Samen zetten we jullie kernwaarden op papier en vertalen deze in een heldere communicatiestrategie. Vanuit dit plan voorzien we je van de juiste online tools om effectief uiting te geven aan je identiteit. Zowel binnen je eigen organisatie als naar de buitenwereld.

Ben je nieuwsgierig en wil je eens vrijblijvend met ons van gedachten wisselen? Maak een afspraak!