Hybride werken - Houd je medewerkers betrokken en energiek.

Hybride werken - Houd je medewerkers betrokken en energiek.

Tot een paar jaar geleden was het de normaalste zaak van de wereld, we wisselden met onze collega’s dagelijks van gedachten over de nieuwtjes in de organisatie. Brainstormen deden we gewoon, met een kop koffie in de hand, of tijdens een wandeling in de lunchpauze. Dat gaat een stuk lastiger als je een groot deel van je werkweek thuis werkt. 

Want hoe houd je elkaar op de hoogte als je elkaar minder vaak spreekt? En wat gebeurt er met de spontane interacties die de banden warm houden en nieuwe ideeën opleveren? 

Dit soort informele en team-overstijgende gesprekken zijn erg belangrijk voor de interne communicatie én cultuur van elke organisatie. Het houd je medewerkers betrokken en energiek! Een goede reden dus om wat tips te delen voor een succesvolle interne communicatie op afstand.

Tips voor succesvolle interne communicatie

Zorg voor afwisseling

Goede en opvallende communicatie met je medewerkers valt en staat met de toon, de timing en natuurlijk de inhoud van je berichtgeving. Als je berichtgeving vooral gericht is op beleid en resultaat dan ontstaat het risico dat het te eentonig wordt, met als gevolg dat de nieuwsberichten nog maar nauwelijks worden gelezen. Durf dus ook informeel en met een positieve energie te communiceren, net zoals je zou doen tijdens de koffiepauze.

Vergeet niet je successen te vieren

Successen binnen je bedrijf zijn een mooi moment om medewerkers te laten weten hoe trots je op ze bent. Daarnaast creëer je, door hier een momentje van te maken, gevoel van betrokkenheid bij je werknemers. Als je een succesmomentje dan ook nog eens combineert met een leuk bedrijfsuitje of een geschenk zit je gebakken!

Houd het kort en bondig

Door alle digitale communicatiemiddelen is het erg makkelijk om een bericht snel binnen een organisatie te verspreiden. Dat is  zeker een voordeel maar er schuilt ook een gevaar achter. Zorg er voor dat je medewerkers niet worden overladen met informatie. Kort en bondige berichten worden beter gelezen.

Digitaal maar toch persoonlijk

Een combinatie die lastig te verbinden is. Je wilt je collega’s op een zo persoonlijk mogelijke manier informeren. Met een e-mail of een algemeen nieuwbericht via het intranet ga je je doel daarmee niet bereiken. Wat als je bijvoorbeeld WhatsApp zou kunnen inzetten voor interne communicatie? Een persoonlijker digitaal communicatiemiddel bestaat er eigelijk niet. 

Hoe zet ik Whatsapp in voor professionele communicatie met mijn collega’s?

Whatsapp is in essentie niet bedoeld voor interne communicatie. Er zijn geen mogelijkheden voor professionele vormgeving of het meten van resultaten van je bericht.
Daarom willen wij je graag kennis laten maken met BuildTopics. 

Met BuildTopics creëer je supersnel topics (korte berichten) die je als een verzameling samenvattingen met linkjes deelt op Whatsapp. De linkjes verwijzen naar een professionele vormgegeven pagina in jouw huisstijl met daarbij de mogelijkheid om bezoekers en het aantal clicks te meten. Daarnaast biedt een BuildTopics bericht veel meer mogelijkheden dan een los WhatsApp bericht. Denk aan video of PDF downloads.  

Wil je gratis kennis maken met BuildTopics? Dat kan! bezoek www.buildtopics.nl of neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!